Varhaisen tuen keskustelut työkyvyn tukena

Erilaiset varhaisen tuen toimintamallit (VATU-mallit) ovat vahvasti ottaneet asemaa työhyvinvoinnin johtamisen tukena. VATU-mallin alkuperäisenä ajatuksena on ollut se, että tunnistettaisiin työkyvyn heikentymisen uhan alla olevat henkilöt jo ennen kuin tilanne eskaloituu. Tällöin päästään työkykyä tukemaan riittävän varhain ja ennaltaehkäisemään esim. mahdollisten sairauspoissaolojen syntymistä sekä yksilön työ- ja toimintakyvyn heikentymistä. VATU-keskustelu on työnantajan ja esihenkilöiden työkalu. Työpaikalla esihenkilöllä on aitiopaikka erilaisten tilanteiden havaitsemisessa ja tunnistamisessa, sillä hän tapaa tai on jollain tavoin yhteyksissä työntekijöihin lähes päivittäin. Työterveyshuoltoon tilanteet tulevat tavallisesti vähän jälkijunassa. Työterveyshuoltoon hakeudutaan usein vasta sitten kun tilanne on jo päällä. Ideaalitilanteessa esihenkilö havaitsee työntekijän työ- ja toimintakyvyn haasteita jo pienistä ennusmerkeistä ja voi tarvittaessa esim. ohjata työntekijän työterveyshuoltoon jo ennen kuin se on aiheuttanut suurempia ongelmia tai esim. työstä poissaoloja.

Miten sitten tunnistaa työntekijän, jolla haasteita työkyvyn suhteen?

Usein ns. ennakoivat merkit ovat varsin pieniä. Kaikenlaiset muutokset ihmisen käyttäytymisessä voivat olla signaaleja joihin kannattaa reagoida. Tällaisia pieniä muutoksia voivat olla esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden välttäminen. Henkilö, joka on aiemmin osallistunut yhteisiin taukokahveihin jättäytyykin niistä pois ja eristäytyy omaan työpisteeseensä. Signaali voi myös olla työpäivien pidentyminen, asioiden loppuunsaattamisen vaikeus, myöhästelyt, vuorovaikutustilanteiden ongelmat, virheiden lisääntyminen töissä tai vaikkapa ilmenevät keskittymisvaikeudet.

Keskeinen työkalu VATU-toimissa on puheeksi ottaminen. Sillä käynnistetään prosessi, johon voi myöhemmin liittyä myös työterveyshuolto mukaan. Puheeksiottamista kannattaa harjoitella. Siihen on nykypäivänä olemassa hyviä keinoja, mm. erilaiset simulaatioharjoitteet. Puheeksiottamisen tilanne on ensimmäisiä kertoja sitä tehdessä varmistikin lähes kaikille meille vaikeaa. Kun sen on tehnyt useamman kerran ja vielä saavuttanut sillä myönteisiä tuloksia, kasvaa varmuus tilanteisiin.

Työterveyshuolto voi auttaa yrityksiä varhaisen tuen keskusteluiden ja toimenpiteiden suunnittelussa sekä toteutuksessa. Kysy lisää omalta työterveyshoitajaltasi tai asiakaspalvelustamme puh 020 730 8670, asiakaspalvelu@salpausselanterveys.fi
Kysy lisää omalta työterveyshoitajaltasi tai asiakaspalvelustamme 020 730 8670 tai
asiakaspalvelu@salpausselanterveys.fi